סיפור מקום – מטאורה

הנס של יוון – ואחד מפלאי עולם. ק”מ ספורים צפונית לעיר קלאמבאקה (Kalambaka) על סלעי ענק שנמתחים לגובה של כ-400 מטרים, מוקפים בנוף יווני עוצר נשימה, שוכנים המנזרים של מטאורה שמוכרים גם בכינוי ‘המנזרים התלויים’, מקום שכל אחד חייב לבקר בו – לפחות פעם אחת. מטאורה היא אחת מנקודות השיא בטיולי רכב שטח סייד ביי סייד או טיולי אופנועי האדוונצ’ר שלנו ביוון.

משמעות השם מטאורה היא “עומד באוויר / מושהה באוויר”, ובשנת 1988, הצטרפו המנזרים לרשימה האקסקלוסיבית של אתרי מורשת עולם של ארגון אונסקו. אזור המנזרים, משמש בית למיני ציפורים ופרחים נדירים במיוחד שנכנסו גם כן לרשימת שימור. באזור נמצאים כמה מנזרים – 6 מהם מיושבים וגרים בהם כמה נזירים ונזירות. הוותיק מביניהם הוא מנזר ה-Holy Monastery of Great Meteoron, מנזר לגברים שנבנה בשנת 1340 על ידי Saint Athanasios והוא גם המנזר הגדול ביותר באזור.

הציורים העתיקים במנזרים מתאפיינים בטכניקת ציור מיוחדת שנקראת פרסקו (Fresco) או Fresh – טרי – ציור ישירות על הטיח הטרי שבקירות המנזר – הבולטים שבהם נוצרו על ידי האמן היווני Theophanes Strelitzas בשנת 1527.

במשך שנים, היוותה מטאורה מוקד משיכה, ולא רק לתיירים מכל העולם – במלחמת העולם השנייה, המנזרים נבזזו, אבל נשארו לעמוד על תילם – כנראה שגם הנאצים הבינו שמולם עומדת תופעה ייחודית שאין שני לה.

תעשיית הקולנוע גם היא לא פספסה את הייחוד של מנזרי מטאורה – הוותיקים שביננו, ודאי זוכרים את הסצנה מהסרט For your eyes only מסדרת ג’יימס בונד שצולם ב-1981, בה מטפס רוג’ר מור על אחד ממנזרי מטאורה – Holy Monastery of Holy Trinity, שנבנה בשנת 1458.

כשצופים על המנזרים, קשה שלא לתהות כיצד נוצרו סלעי הענק עליהם הם בנויים, ואף יותר מכך – כיצד הצליחו נזירים לבנות בתי אבן כה מרשימים בגובה רב לפני מאות שנים כשמכונות מתוחכמות וטכנולוגיות מתקדמות לא היו בנמצא?!

האמת היא שעד היום, אין הסבר מוחלט לתופעה הגיאולוגית שגרמה ליצירת הפלא הזה שגיאולוגים מעריכים שהיא התרחשה בתקופה הפלאוגנית, לפני כ-60 מיליון שנה. לפי המיתולוגיה היוונית, מטאורה נוצרה בקרב הגדול בין הטיטאנים לאלים האולימפיים, כשזאוס גייס ענקים בעלי מאות ידיים (Hecatonchires) שזרקו סלעי ענק על הטיטאנים.

המנזרים עצמם החלו להיבנות במאה ה-11, כאשר הנזירים ביקשו לבנות מנזרים שיקרבו אותם לאלוהים.

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *